Friday, March 26, 2021

Ke arah menjayakan keberhasilan pendidikan yang dimaktubkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Nasiroh Binti Mahama Isaming (D20202096849)



Falsafah pendidikan kebangsaan yang telah dikeluarkan oleh Kementertian Pendidikan Malaysia mengandungi beberapa matlamat iaitu mengembangkan potensi individu secara menyeluruh, menjadikan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, melahirkan insan yang berilmu, berakhlak, bertanggungjawab dan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian keluarga, masyrakat dan negara. Oleh itu semua matlamat diatas tidak akan tercapai sekiranya guru tidak memainkan peranan. Berdasarkan FPK, jelas bahawa tujuan pendidikan tinggi bukan hanya setakat memperoleh segulung ijazah atau diploma, tetapi adalah untuk pembangunan diri manusia secara menyeluruh dan seimbang supaya menjadi seorang insan, ahli keluarga dan masyarakat dan warganegara yang berilmu, bertanggungjawab, berakhlak mulia, dan berbakti

Justeru itu, guru wajib memainkan peranan bagi merealisasikan semua matlamat ini, antaranya ialah mengembangkan potensi individu secara menyeluruh iaitu merangkumi aspek jasmai, emosi. rohani, dani intelek yang mana ia merupakan matlamat utama Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Jasmani murid boleh diperkembangkan melalui penglibatan aktif seseorang murid itu melalui aktiviti kokurikulum. Manakala emosi, rohani dan intelek pula boleh diperluas dengan melibatkan murid itu ke dalam setiap aktiviti pengajaran dan program- program ilimiah seperti forum, debat atau pidato. Disini, guru ditugaskan untuk memberi rangsangan secara langsung iaitu dengan cara menunjukkan tunjuk ajar dan pengukuhan supaya murid akan sentiasa bersemangat untuk terlibat dalam sebaraang aktiviti kokurikulum. Ini secara tidak langsung dapat membantu murid berfikiran terbuka, berfikiran cerdas dan tergolong dalam golongan kelas minda pertama.

Seterusnya, memupuk cinta murid terhadap ilmu dan peribadi mulia. Untuk melahirkan murid yang berilmu, guru perlu menyemaikan minat murid terhadap ilmu sejak dari mula lagi. Guru harus menekankan kepentingan ilmu pada murid kerana ia tiket kejayaan dunia dan akhirat. Penelitian harus diberikan ketika melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Hali ini kerana, ketika mana proses p&p sedang berjalan dalam suasana yang menyeronokkan , murid akan teruja untuk meneroka sesuatu yang baharu sekaligus cenderung untuk terus menimba ilmu. Selain itu, menyemai rasa cinta terhadap diri, masyarakat dan negara. Tugas seorang guru itu bukan sahaja terhad di dalam kelas sahaja kerana ia perlu mengajar, mendidik dan memimpin. Mengajar itu agak terbatas dan perlu disempurnakan di dalam kelas sahaja tetapi tugas mendidik dan memimpin sentiasa berterusan waalupun murid itu tidak berada di kawasan sekolah.

Di samping itu, rakyat Malaysia Yang berketerampilan. Keterampilan membawa maksud bagaimana seseorang dapat berhubung dengan insan yang lain (Ee Ah Meng, 1990). Ia juga meliputi beberapa aspek seperti pemikiran , kepercayaan dan perasaan. Di sini hasrat yang ingin dicapai ialah melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai kemahiran dan kecekapan dalam menjalankan sesuatu tugas atau amanah. Melahirkan individu yang berketerampilan ini penting bagi memastikan keseimbangan pendidikan dari segi rohani, jasmani dan intelek. Antara ciri-ciri individu berketerampilan yang ingin dilahirkan ialah yang berilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan sememangnya kunci bagi kejayaan dalam apa juga bidang yang diceburi. Dalam situasi perkembangan dunia hari dimana perkembangan teknologi adalah begitu pesat, ilmu pengetahuan sememangnya amat mudah didapati. Hasrat melahirkan individu yang berpengetahuan harus disertai dengan mempunyai kemahiran apabila mempraktikkan ilmu pengetahuan tersebut.

Tambahan lagi, Kepercayaan Kepada Tuhan. Kepercayaan kepada Tuhan merupakan satu elemen yang sangat penting dalam pembentukan identiti negara Malaysia. Pihak kerajaan telah membentuk rukun negara dengan meletakkan prinsip kepercayaan kepada Tuhan pada tempat yang pertama. Ini menunjukkan betapa pentingnya prinsip ini kepada pembentukan sesebuah negara Malaysia yang harmoni di mana masyarakat di negara kita terdiri daripada pelbagai agama, kaum, budaya, bahasa, dan sebagainya. Dengan adanya kepercayaan kepada Tuhan oleh masyarakat di negara kita, ini akan mewujudkan satu masyarakat yang seimbang. Dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), perkara yang sangat dititikberatkan adalah berkaitan dengan soal keagamaan iaitu kepercayaan kepada Tuhan. Kepercayaan kepada Tuhan adalah elemen yang ketujuh dalam Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dimana kalau kita lihat kepentingannya, semua pelajar Islam diwajibkan mengambil mata pelajaran Pengetahuan Agama Islam dalam peperiksaan awam. Sementara itu, pelajar bukan Islam hendaklah diberikan pelajaran Pendidikan Moral. Kewajipan ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa pelajar-pelajar dapat mengamalkan konsep kepercayaan kepada Tuhan kerana mereka telah diajar perkara tersebut di dalam kelas. Pelajar-pelajar yang berjaya dan lulus dalam peperiksaan Pendidikan Islam dan moral hanyalah sekadar untuk memenuhi syarat mereka untuk memasuki institusi pengajian tinggi ataupun untuk mencari pekerjaan apabila tamat persekolahan nanti. Kita juga amat sedih kerana kurangnya dari segi pengamalan keagamaan pelajar-pelajar dan mempraktikkannya dalam kehidupan harian semasa ilmu-ilmu pengetahuan agama yang diajar oleh guru-guru di sekolah..

Dunia teknologi maklumat dan globalisasi pada hari ini menyebabkan penyebaran budaya dan anasir-anasir jahat yang bertentangan dengan agama dan norma masyarakat. Proses globalisasi yang tiada sempadan memudahkan pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkan dakyah negatif kepada remaja kita. Contohnya, amalan Black Metal, Punk, Skin Head, seks bebas, perkahwinan sejenis dan sebagainya. Perkara-perkara ini bukan sahaja telah disebarkan kepada remaja dan pelajar-pelajar, malah ada yang telah mengikut dan mengamalkannya. Hal ini amat membimbangkan semua pihak. Oleh itu, usaha dan langkah- langkah perlu diambil agar gejala ini tidak meresap ke dalam jiwa remaja dan pelajar-pelajar. Kepercayaan kepada tuhan yang terdapat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan perlu ditekannya kepada pelajar-pelajar agar masalah seperti ini dapat diatasi.

Kesimpulannya. Sesungguhnya kewujudan Falsafah Pendidikan Kebangsaan berfungsi sebagai panduan kepada para pendidik untuk terus produktif fan kreatif dalam melaksanakan aktivit pendidikan sama ada dalam bidang kokurikulum mahupun kurikulum. Pendidikan pada hakikatnya bermula dari ibu-bapa namun zaman moden ini, guru dilihat sebagai pendidik utama. Hal ini kerana memandangkan masa murid di sekolah labih banyak berbanding di rumah. Kewujudan Falsafah Pendidikan Kebangsaan menjadikan sistem pendidikan di Malaysia sebuah sistem yang disegani kerana ia menganjakkan diri ke kedudukan yang tertinggi iaitu universiti. Ia hendaklah sentiasa diletak di hadapan agar pendidikan negara akan terus gemilang melahirkan insan yang cemerlang dalam sebuah negara yang maju ini.


RUJUKAN

Zaini Abdullah. 2021. Modul Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Falsafah Dasar. Perak.

Universiti Pendidikan Sultan Idris.

http://edutecnovasipdd.blogspot.com/p/falsafah-pendidikan.html

http://tentangilmupendidikan.blogspot.com/2014/05/falsafah-pendidikan[1]kebangsaan.html?m=


No comments:

Post a Comment

First Post

  NAMA DAN KOD KURSUS:  PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA: FALSAFAH DAN DASAR  (KPF 3012) KUMPULAN: KUMPULAN B NAMA PENSYARAH: ENCIK ZAINI...