Monday, May 3, 2021

Kepentingan Falsafah Pendidikan Kebangsaan terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia

 Nuurul Ain Binti Pauzi (D20202096847)



    Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) mempunyai minat dan kebaikan terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia. Merujuk kepada penyataan Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah

"Pendidikan di Malaysia adalah usaha berterusan untuk mengembangkan potensi individu secara keseluruhan dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, semangat, emosi dan jasad berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini bertujuan melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertakwa kepada Tuhan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berusaha untuk mencapai kesejahteraan diri dan menyumbang kepada kesejahteraan dan kesejahteraan keluarga, masyarakat dan negara. "

Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang dinyatakan, Falsafah Pendidikan Kebangsaan bertujuan untuk menjelaskan secara rasional amalan pendidikan terkini dan membimbing tindakan dan trend pendidikan masa depan. Ini adalah kesinambungan dari tujuan Pendidikan Negeri, iaitu untuk melahirkan orang yang baik dan sempurna untuk menjadi warganegara Malaysia yang baik dan berguna. Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) ini pada mulanya diterbitkan pada tahun 1996 sebagai penyempurnaan Falsafah Pendidikan Negeri (FPN). Falsafah ini menjadi prinsip bagi para pendidik di Malaysia untuk memajukan lagi sistem pendidikan dalam mencapai visi dan misi negara. Oleh itu, falsafah ini mempunyai minat dan kebaikan yang seterusnya akan memberikan kesan positif dalam pelbagai aspek.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dapat menjadikan rakyat Malaysia sebagai manusia yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, semangat, emosi dan jasmani. Pada masa yang sama, ini juga menjadikan rakyat Malaysia yang berpengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan dapat memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara. Dari segi intelek, seseorang dapat berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif dalam hidupnya, tetapi bahkan dapat menguasai prinsip kemahiran 4M (Menulis, Membaca, Berfikir, Penyalahgunaan). Dengan kemahiran ini, masalah buta huruf dapat dikurangkan. Contohnya, melalui pendidikan yang dijalankan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) maka ia diajarkan kepada pelajar agar pelajar menjadi berpengetahuan dan sebagainya.

Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), objektif pendidikan adalah untuk melahirkan manusia yang seimbang dan harmoni dari semua aspek kemanusiaan. Jadi dalam pernyataan ini, terdapat unsur-unsur penting yang berkaitan dengan perkembangan manusia. Unsur-unsur ini penting untuk disatukan untuk menyedarkan manusia agar tidak pincang seperti yang dijelaskan oleh Tajul Ariffin Noordin (1993). Oleh itu, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) penting untuk perkembangan pendidikan Malaysia dalam menjadikan rakyat Malaysia sebagai manusia yang seimbang dan harmoni.

Di samping itu, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) penting dalam perkembangan pendidikan kerana dapat berfungsi sebagai   pertimbangan asas dan prinsip untuk menentukan kurikulum, bahan pembelajaran dan strategi pengajaran dan pembelajaran. Ini kerana falsafah pendidikan di Malaysia telah memberikan panduan dan arahan kepada guru untuk melaksanakannya dalam pembelajaran di bilik darjah. Contohnya, guru akan menyampaikan pelajaran yang benar-benar mengikuti prinsip dan garis panduan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) seperti menggunakan prinsip pedagogi, menggunakan buku teks yang telah diluluskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan sebagainya.

Selain itu, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) telah menentukan beberapa kurikulum yang perlu dilaksanakan oleh guru seperti Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK), Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) menjadi asas dan panduan dalam melaksanakan sistem pendidikan di Malaysia secara sistematik dan teratur. Hakikatnya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) penting kerana dijadikan asas dan prinsip dalam melaksanakan kurikulum, bahan pembelajaran dan panduan pembelajaran yang perlu dilakukan oleh guru kepada pelajar agar perkembangan pendidikan di Malaysia semakin meningkat dan tidak luput tarikh.

Konsep pendidikan berterusan juga merupakan salah satu kepentingan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) untuk perkembangan pendidikan. Ini menunjukkan bahawa pendidikan berterusan tidak pernah terganggu dalam menerima pendidikan walaupun terdapat usia yang berbeza. Konsep pendidikan ini mempunyai 3 peringkat, iaitu tahap awal, peringkat sekolah dan tahap luar sekolah. Proses melanjutkan pelajaran bermula dari zaman kanak-kanak dan hanya mendapat pendidikan dari keluarga dan kemudian mendapat pendidikan formal di sekolah. Apabila mereka tamat sekolah, mereka akan mendapat pendidikan secara tidak formal dan menggunakan kaedah pembelajaran seperti melalui media massa.

Buktinya, dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) menekankan konsep pendidikan berterusan dalam penyataan. Konsep ini juga termasuk dalam pelaksanaan pendidikan menurut Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Proses pendidikan berterusan bertujuan untuk membantu individu menyesuaikan diri dengan pelbagai perubahan.Ini juga membuktikan bahawa perkembangan pendidikan di Malaysia menurut Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) sangat luas dan konsep pendidikan berterusan sangat penting dalam memastikan semua rakyat Malaysia menerima pendidikan walaupun berbeza. generasi.

Kesimpulannya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) penting dalam perkembangan pendidikan di Malaysia kerana setiap struktur dan bentuk yang telah diterbitkan secara kritis oleh kerajaan dapat menjadikan negara Malaysia ini maju dalam sistem pendidikan dan selaras dengan negara-negara. Pendidikan yang diterima dan diajar oleh guru dapat melahirkan pelajar yang berkualiti dan menjadi insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, semangat, emosi dan jasmani dalam mencapai visi dan misi Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).


RUJUKAN

(KPM), 9. K. (2019). Falsafah Pendidikan Kebangsaan . Diperolehi daripada https://www.moe.gov.my/index.php/dasarmenu/falsafah-pend Pendidikan-kebangsaan

Mohd Fathi Bin Adnan, RB (2011). Implikasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam Pendidikan Teknik dan Vokasional di. 1-16.

Sapie Sabilan, SM (2018). Konsep Perlaksanaan Dan Konsep Nilai Murni FPK. 1-14.

 Hussin bin Sarju, RB (2010). Pendidikan: Matlamat dan Fungsinya.

No comments:

Post a Comment

First Post

  NAMA DAN KOD KURSUS:  PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA: FALSAFAH DAN DASAR  (KPF 3012) KUMPULAN: KUMPULAN B NAMA PENSYARAH: ENCIK ZAINI...