Nik Nur Salsabila Binti Nik Osthman (D20202096850)
Pendidikan merupakan nadi pembangunan anak bangsa dan negara. Tanpa
sistem pendidikan yang komprehensif dan mantap sejajar dengan perkembangan
zaman, sesuatu bangsa atau negara boleh dianggap sebagai gagal dalam
melaksanakan tanggungjawab kepada rakyatnya. Oleh yang demikian, transformasi
dalam pendidikan perlu dilaksanakan supaya rakyat Malaysia mampu bersaing pada
peringkat antarabangsa.
Lantas, bagi memperkasakan sistem pendidikan, Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) telah dilancarkan pada 6 September 2013 dengan
hasratnya adalah untuk meningkatkan status pendidikan negara di mata dunia
supaya selaras dan sejajar dengan perkembangan yang berlaku di negara lain
seterusnya menjadi penanda aras di peringkat antarabangsa. Dalam usaha mentransformasikan
pendidikan negara, tidak dapat dinafikan peranan guru adalah paling utama. Guru
umpama berlian yang memantulkan kilauan bergemerlapan dan pada ketika sama
dirinya begitu bernilai.
Guru perlu mengamalkan kemahiran professional.
Guru yang mempunyai kemahiran profesional serta kecerdasan emosi yang tinggi memainkan peranan besar dalam menghasilkan generasi yang berpendidikan, cinta akan ilmu, berkemahiran dan berakhlak selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Peranan ini penting bagi membawa pendidikan negara Malaysia ke arah pendidikan yang bertaraf dunia. Kemahiran yang perlu diberi penekanan adalah kemahiran berfikir dan konstruktif yang mana para pelajar dididik menggunakan minda dan pemikiran aras tinggi bagi melahirkan murid-murid yang mempunyai modal intelektual tinggi sebagai persediaan menghadapi era globalisasi. Ia juga terarah kepada pandangan jauh dan luar biasa. Secara tidak langsung ia juga mendesak para guru menguasai pelbagai kemahiran generik seperti kemahiran berfikir dan mengintegrasikan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam pegajaran dan pembelajaran serta kemahiran menguasai bahasa kedua dengan baik. Sehubungan dengan itu, Kementerian Pelajaran sentiasa menganjurkan pelbagai kursus jangka panjang dan pendek untuk guru agar para pendidik dapat mengaplikasikan kemahiran-kemahiran ini dalam proses PdP.
Guru sebagai pendorong pemikiran kritis dan kreatif.
Guru dianggap sebagai seorang pengusaha yang mana perlunya
mempunyai ciri-ciri pengusaha yang dinamik dengan mempersiapkan diri dengan
kemahiran dan berupaya berfikir secara inovatif dan kreatif. Ini kerana, usaha
tersebut akan mendorong kepada modal insan yang berdaya membangunkan negara
menerusi pemikiran mereka. Peranan guru tersebut akan memperkasakan lagi gaya
pemikiran anak muridnya supaya dapat menjana idea-idea baru yang bernas dan
kreatif dan melahirkan murid yang kompeten dalam pelbagai bidang serta
berkebolehan. Guru bertanggungjawab meransang pemikiran murid dengan pemilihan
teknik yang memberi ruang kepada murid untuk meneliti, mengamati dan berfikir
serta pembelajaran di luar bilik darjah yang meluaskan lagi pengalaman dan
pengamatan pelajar terhadap persekitaran. Selain itu, kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang bersumberkan kepada mengajak murid-murid berfikir dan
menyelesaikan masalah di samping membaca pelbagai bahan.
Guru berperanan menggilap potensi murid-murid.
Setiap manusia diberi kelebihan dan kekurangan masing-masing yang
berbeza-beza. Sebagai seorang guru keistimewaan yang dicari dan digilap bukan
kelemahan seseorang murid yang dicari agar menjadi manusia yang berguna bukan
sahaja untuk diri sendiri malahan mampu memberi sumbangan kepada masyarakat dan
negara. Oleh yang demikian, guru hendaklah bijak memainkan peranan tersebut
agar kebolehan murid-muridnya tidak disia-siakan begitu sahaja. Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) memastikan kurikulum sekolah mampu memanfaatkan
potensi sedia ada di dalam diri murid dengan memberi penekanan kepada
pendidikan berasaskan nilai murni sperti Pendidikan Moral, Pendidikan Islam dan
nilai merentas kurikulum. Guru yang mengendalikan mata pelajaran tersebut akan
berperanan dalam mengenal pasti bakat murid dan seterusnya menggilap potensi mereka.
Guru bertindak sebagai pembentukan nilai atau role model.
Nilai menjadi kayu ukur mutu sesuatu perkara. Nilai yang perlu
diterapkan ialah moral, agama, terminal dan instrumental. Maka, guru hendaklah
mempunyai sifat dan kualiti professional, peribadi dan sosial yang baik lagi
murni supaya dapat menjalankan tugas sebagi pendidik dengan sempurna. Menurut
Ee Ah Meng (2003) guru yang beriltizam akan menjadi role model kepada
murid-murid. Ini mendorong kepada perkembangan beberapa ciri peribadi yang positif
melalui amalan-amalan di dalam bilik darjah.
Guru berperanan sebagai pembimbing.
Guru bukan sahaja bertanggungjawab untuk menyampaikan maklumat dan kemahiran mata pelajaran kepada murid malah perlu memastikan muridnya mempunyai kemahiran menagani masalah yang dihadapi di dalam kehidupannya. Peranan guru sebagai pembimbing dan kaunselor sangat penting dalam memastikan pembangunan manusia yang berilmu dan boleh berfikir untuk membawa perubahan kehidupan manusia ke arah yang lebih selesa dan sempurna. Guru yang bertindak sebagai pembimbing akan membantu muridnya seimbang dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi dan bersedia dengan kemahiran bimbangan dan kaunseling untuk membimbing pelajar dalam proses pembinaan modal insan yang menepati acuan seperti mana yang termaktub pada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Natijahnya, dengan usaha yang bersungguh-sungguh menerusi
transformasi bersepadu sudah pasti sistem pendidikan negara mampu mendepani
cabaran yang sentiasa berubah pada abad kini. Sesungguhnya, keghairahan dalam
meningkatkan kualiti pendidikan seharusnya menjadi slogan dan iltizam buat
warga pendidik kerana pada bahu mereka adanya anak-anak murid yang mempunyai
berbagai-bagai tahap kebolehan dan keupayaan dalam dunia persaingan di
peringkat global. Harapannya, hasrat murni matlamat pendidikan dapat
direalisasikan sebagai sistem pendidikan yang gemilang di dunia.
RUJUKAN:
Yuvarani Subramaniam. (2013). Cara guru dapat memainkan
peranan menjayakan hasrat FPK dan FPG dalam melaksanakan KSSR untuk
membangunkan modal insan. https://www.slideshare.net/yuvaranisubramaniam/penulisan-akademik
Mary Yap Kain Ching. (2015). Guru berperanan lahir pelajar
capai standard global. https://www.bharian.com.my/kolumnis/2015/08/74472/guru-berperanan-lahir-pelajar-capai-standard-global
No comments:
Post a Comment